A Megafonhoz köthető mozgalom már több mint 24 millió forintot fordított Magyar Péter ellen irányuló kampányhirdetésekre, annak ellenére, hogy hivatalosan tiltanak politikai hirdetéseket a Facebookon.


Ruszin-Szendi Romulusz sorkatonaságról szóló, manipulatívan megvágott mondatát is fizetett hirdetésként futtatta a Nemzeti Ellenállás Mozgalom. A Meta idővel eltávolítja a hirdetéseket, de addigra akár több milliószor is megjelennek a felhasználók hírfolyamaiban.

A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) legújabb, október 31-én közzétett Facebook-videójában egy AI-generált fiatal párt látunk, ahogy az otthonukban a telefonjukon megnéznek egy videót Ruszin-Szendi Romulusz tiszás politikusról, aki a felvételen azt mondja:

A videót figyelő férfi hirtelen megijed, barátnője próbálja megnyugtatni, de a feszültség csak nő. Ekkor Magyar Péter és Ruszin-Szendi Romulusz berontanak a lakásukba, és elhurcolják a rémült fiút sorkatonai szolgálatra. A képernyőn feltűnik a figyelmeztető felirat: "Aki a Tiszára voksol, az a sorkatonaságot és a háborút választja."

Bár a Meta október 6-án hivatalosan leállította a politikai hirdetések futtatását az EU-tagállamokban, a Megafonhoz közel álló NEM még mindig kihasználja az új szabályozás gyenge pontjait, és továbbra is politikai reklámokat oszt meg a Facebookon.

A legfrissebb videót november 5-ig összesen 7,5 millió alkalommal nézték meg, és több mint 21 ezer reakciót kapott. A Meta hirdetési adatai azt mutatják, hogy a megtekintések legalább felét (minimálisan 47 százalék) a fizetett hirdetések révén sikerült elérni.

A NEM az új Meta-szabályozás bevezetése óta öt politikai tartalmú videót publikált, amelyeket a Meta adatbázisa szerint mind hirdettek is.

A legnagyobb népszerűségnek örvendő videó, amely 28 millió megtekintést ért el, a tilalom után készült első alkotás. Ez a Tisza-parton játszódó állatmeserajzfilm a legfinomabb politikai utalásokat rejti magában az öt videó közül.

Ruszin-Szendi Romulusz június 28-án, egy zalaegerszegi fórumon tartott beszédében valójában azt mondta, hogy jelenleg nincs szükség sorkatonaságra Magyarországon. A teljes mondat egész pontosan úgy hangzott, hogy:

Ezt a mondatot úgy alakították át, hogy csupán ennyi maradt: "vissza kellene állítani a sorkatonai kötelezettséget."

Ruszin-Szendi valóban így folytatta: "A fiataloknak mindig hangsúlyozom, hogy nem megszüntettük a dolgokat, csupán felfüggesztettük őket, ezért legyetek óvatosak! Ha bármilyen probléma merül fel, azonnal mindenkire szükség lesz, mert meg kell óvnunk ezt a gyönyörű magyar hazát, ez nem vitás."

Magyarországon 2004 óta nincs kötelező katonai szolgálat. A hadkötelezettség intézménye azonban nem szűnt meg, a honvédelemről szóló 2021. évi CXL. törvényben az szerepel, hogy "tényleges katonai szolgálatra való behívásra kizárólag a hadiállapot kihirdetésének Kormány általi kezdeményezését követően, a kihirdetést követő bevonulási időpontra kerülhet sor." Vagyis hadiállapot idején ( "ha baj van") elrendelhető a katonai szolgálat.

A manipuláltan megvágott Ruszin-Szendi Romulusz beszédéről készült videó nem csupán a Nemzeti Ellenállás Mozgalom eszköztárában szerepel. Ahogyan a Lakmusz portálon is beszámoltunk róla, a Fidelitas már október közepén kampányt indított a témával kapcsolatban. Számos posztot tettek közzé, és egy folyamatosan kitölthető petíciót is elindítottak, amely a vitatott videórészletet felhasználta.

Az október 6-án életbe lépett új Meta-szabályozásnak köszönhetően alapvetően már nem látható, hogy pontosan mennyit költenek a hirdetők Facebook-reklámokra - a költések ugyanis csak a politikai hirdetéseknél nyilvánosak, azok viszont elvileg már tilosak a Meta felületein. Így áll elő a következő helyzet: ha valaki mégis politikai tartalmú hirdetést ad fel, a hirdetés ténye megjelenik a Meta adatbázisában, de a hozzá rendelt költés csak abban az esetben látható, ha a Meta szabályszegés miatt leállítja a hirdetést.

A NEM politikai tartalmú hirdetéseit sokáig egyáltalán nem vagy csak kis arányban azonosította a Meta - mostanra viszont az látható az AdLibrary-ben, hogy a reklámok nagy részét a hirdetési szabályok megszegése miatt törölték. A legújabb NEM-videót például 14 hirdetésverzióban töltötték fel, ezek közül november 5-re tizenkettőt eltávolított a Meta a társadalmi kérdéseket, választásokat és politikai témákat érintő hirdetések EU-s tilalma miatt. Kettő azonban még aktív.

Mivel a korábbi, október 6. után feladott hirdetésekből is sokat eltávolított a Meta utólag, láthatóvá vált, hogy

A hirdetéstárban minden egyes hirdetésváltozatnál feltüntettünk egy tól-ig összeget. Amennyiben a költés egymillió forint felett van, csak annyit jelezünk, hogy a költés meghaladja az egymillió forintot. Éppen ezért a minimum összegekkel végeztünk számításokat.

Az október 10. és november 4. között közzétett öt videó különböző adaptációit vizsgáltuk – a tartalom ugyanaz, de a célcsoportok és a hirdetési keretek eltérnek. Ezek a videók átlagosan hat napig voltak elérhetők a Meta platformjain.

36 hirdetésváltozatról jelenleg azt jelzi a Meta hirdetéstára, hogy a politikai hirdetési tilalom miatt eltávolították őket. Van további négy hirdetésverzió, aminél a hirdetéstárban nem jelzik a szabálysértést, ezek közül kettő cikkünk írásakor is aktív volt.

A hirdetéstárból nem derül ki egyértelműen, hogy a Meta valóban leállította-e a szabályszegő hirdetéseket a kampányuk aktív időszaka alatt, vagy csupán a hirdetési időszak végeztével minősítette őket szabálysértőnek. Az újabb hirdetések esetében, amelyek néhány órán belül eltűnnek, valószínűbb a Meta közvetlen beavatkozása, míg a szabály bevezetése utáni első, hosszabb időtartamú kampányoknál lehetséges, hogy a techcég csak a hirdetési idő végén döntött arról, hogy politikai hirdetésként kategorizálja az adott reklámot.

A tiltás után elsőként felkerült állatmesevideó volt a legtovább elérhető. Ennek a videónak a különböző hirdetésváltozatait átlagosan 14 és fél napig hirdette a Meta, és erre minimum 6 millió forintot költött a NEM.

Az alábbi táblázatban a tiltás utáni öt politikai tematikájú videó különböző variációinak adatai találhatók. Itt látható, hogy mindegyik hirdetés mennyi ideig volt aktív.

A Meta döntése a politikai hirdetések leállításáról azzal indokolható, hogy állítása szerint nem képes teljesíteni az EU új rendeleteiben foglalt átláthatósági és célzott megjelenítési követelményeket. A politikai hirdetések október 6-i felfüggesztése csupán átmeneti megoldásnak bizonyult: az október eleji időszakban majdnem két hétig nem jelent meg semmilyen videó a platformon, azonban ezt követően a következő tíz nap alatt három új videót is bemutattak, amelyekhez hirdetési költségeket is hozzárendeltek, még a tiltás ellenére is.

A NEM egy olyan kormányközeli politikai hirdető, amely korábban a YouTube-on kiemelkedett a versenytársak közül, többet költve, mint bármely másik hirdető az Európai Unióban. A Facebookon pedig az idei nyár során ő lett a legnagyobb reklámozó, megelőzve még Orbán Viktor hivatalos oldalát is, hiszen költése meghaladta a 170 millió forintot.

A NEM tavaly év végi megalapítása óta már körülbelül 80 rövid videót közölt, ezek közül 14 jár tízmillió megtekintés fölött, de több példa van arra is, hogy egy videó húszmilliónál is többször indult el a Facebookon (mint azt fentebb is jeleztük, egy felhasználó többször is bekerülhet a megtekintésszámba, ha többször elé kerül ugyanaz a videó a közösségimédia-oldalon).

A NEM mögött álló Megafon-közeli vállalkozás, az Ellenállás Mozgalom Kft., nemrégiben Apáti Bencétől került Kovács István, a Megafon tulajdonosának birtokába. Az viszont továbbra is rejtély, hogy honnan származnak azok a milliók, amelyeket a Magyar Péter ellen irányuló, gyakran mesterséges intelligenciával készített politikai hirdetésekre költenek.

A Google és a Meta platformjain hivatalosan is véget ért a politikai hirdetések lehetősége. Ez a lépés különösen érzékenyen érintheti a Fideszt, amelynek eddig jelentős szerepe volt a digitális kampányokban. A témával részletesebben foglalkoztunk egy korábbi cikkünkben, még a tiltás bevezetése előtt.

A Meta hirdetési adatbázisának adatai alapján 2019 és 2025 között az Európai Unió politikai hirdetései több mint 300 milliárd forint bevételt generáltak a platform számára. Ezen összegeket az egyes országok saját valutájában határozták meg, majd 2025 augusztusi árfolyamon átszámították. Magyarország ebből a jelentős összegből 16 milliárd forinttal részesedett. Ha a lakosságarányos költéseket nézzük, Magyarország fejenként 1687 forintot költött, amivel az EU negyedik helyén áll a rangsorban.

A 2024-es önkormányzati és EP-választások idején a politikai hirdetések világa Magyarországon egy újabb szintre lépett, különösen a Facebook platformján. Elemzéseink alapján április és május közepén a kampányhajrá előtt a hirdetők lakosságarányosan, sőt, a végső szakaszban már abszolút értékben is a legnagyobb összegeket költötték el az EU-n belül. A Fidesz és a Megafon szinte egyedül annyit invesztáltak a hirdetésekbe, mint számos más tagállamban összesen az összes politikai hirdető. Az október 6-i hirdetési tilalom előtti hetekben szintén jelentős növekedés volt megfigyelhető a politikai reklámokra fordított kiadások terén Magyarországon.

Related posts