Az Amazon tervei között szerepel, hogy félmillió emberi munkahelyet robotokkal váltana fel.
Mindezt belső dokumentumokra hivatkozva számolta ki a New York Times, hosszabb távon pedig 75 százalékos automatizálás lehet a cél. A cég szerint ugyanakkor a lap megállapításai nem helytállóak.
A New York Times nemrégiben közzétett riportjában arra a drámai híresztelésre világít rá, hogy az Amazon első lépésként több mint félmillió munkahelyet tervez megszüntetni, miközben a feladatokat robotokra és algoritmusokra delegálná. A cikk, amely dolgozókkal folytatott interjúkra és belső dokumentumokra támaszkodik, azt is megemlíti, hogy a végső célkitűzésük az összes pozíció 75 százalékának automatizálása. Tekintettel arra, hogy az Amazon a Walmart után az Egyesült Államok második legnagyobb munkáltatója, világszerte pedig 1,5 millió embert foglalkoztat, nem meglepő, hogy a hír nagy port kavart.
A beszámoló szerint a kereskedelmi óriásnál elégedettek a louisianai Shreveportban működő ultramodern logisztikai központ számaival. A kifejezetten automatizálásra fókuszálva tervezett üzemben nagyjából ezer robot végzi a csomagolási és anyagmozgatási feladatok tetemes részét. A serény robotolás eredményeként pedig negyedével kevesebb emberi kollégára van szükség. Sőt, a folyamatok finomítása után jövőre már feleannyi alkalmazottal tervezik üzemeltetni a központot, mint amennyire robotok nélkül volna szükség. A jó példa pedig ragadós lehet, mivel két év múlva már körülbelül 40 hasonló Amazon-létesítményben folyhat ugyanilyen szintű gépesített munka.
A New York Times jelentése szerint az Amazon már most próbálja enyhíteni az elbocsátási hullám lehetséges negatív következményeit különféle PR-stratégiák alkalmazásával. Ennek keretében a vállalat belső kommunikációjában kerülik az olyan kifejezéseket, mint az automatizálás, mesterséges intelligencia vagy robot. E helyett inkább a fejlett technológiák és a kobotok (az emberekkel együttműködő robotok) említése kerül előtérbe.
Nem szükséges minden állítást elfogadni.
Az Amazon képviselője a médiában megjelent információkra reagálva leszögezte, hogy az efféle kiszivárgott dokumentumok "gyakran torzítják a valóságot, és hiányos képet nyújtanak" a vállalat jövőbeli terveiről, "ami most sem kivétel". Kelly Nantel ezután megpróbálta megkérdőjelezni a New York Timesban megjelent állításokat anélkül, hogy konkrétan cáfolta volna azokat. Kiemelte, hogy "bármikor több ezer dokumentum kering a cég keretein belül, amelyek hitelessége és aktualitása változó". A jelenlegi helyzetben úgy tűnik, hogy a hivatkozott anyagok csupán "egy adott csoport nézőpontját tükrözik", ami nem tükrözi a vállalat különböző üzleti tevékenységeihez kapcsolódó átfogó felvételi stratégiát.
A szóvivő végül kiemelte, hogy a tények önmagukért beszélnek: "Az elmúlt tíz év során egyetlen cég sem hozott létre annyi munkahelyet az Egyesült Államokban, mint az Amazon." A közeljövőben a vállalat 250 ezer új munkatárs felvételét tervezi, hogy a közelgő ünnepi időszakban megnövekedett terhelést hatékonyan tudják kezelni.
Az viszont szintén tény, hogy a vállalat hosszú idő óta kísérletezik mindenféle olyan technológiai megoldással, amely képes lehet kurtítani a bérlistán. Például nem azért nem repül már mindenhova drón a csomagokkal, mert nem ez lenne a menedzsment által elérni kívánt végső cél, hanem azért, mert rengeteg probléma van vele. Hasonlóan: a logisztikai üzemekben is azért kellenek még emberek, mert egyelőre a robotoknak is megvannak a maguk hiányosságai.
A robotkor eljöveteléig hátralevő időt az Amazon olyan etikai kérdéseket felvető eszközökkel próbálja kihasználni, mint például a nemrégiben bemutatott okosszemüveg, amely a futárok minden egyes mozdulatát és a környezetüket képes rögzíteni.




