Fogyasztóvédelmi tanácsadás: az érdekünk közös!

Mindenki részt vesz a vásárlás különböző formáiban, legyen szó bolti beszerzésekről, online rendelésekről, különféle szolgáltatások igénybevételéről, vagy utazásaink során történő közlekedésről. Ezen a háttéren alapulva a magyar kormány elindított egy új, országos szintű fogyasztóvédelmi konzultációt, amelyhez bárki csatlakozhat, hogy véleményével hozzájáruljon a fogyasztói jogok védelméhez.
A fogyasztóvédelmi konzultáció során bárki kifejezheti véleményét arról, hogy hol és milyen módon lehetne javítani a fogyasztók védelmét. A kérdőív kitöltésére május 23-ig van lehetőség. A kezdeményezés részleteit a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal által rendezett sajtótájékoztatón ismertették. Az eseményen részt vett dr. Kancz Csaba főispán, dr. Eitmann Norbert, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtófőnöke, valamint Turza Gábor, a vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályának vezetője, akik megosztották tapasztalataikat és kiemelték a konzultáció fontosságát.
Fogyasztóvédelmi tanácsadás: közös érdekünk!
A sajtófőnök hangsúlyozta, hogy a kormány célja a konzultáció révén a lakosság véleményének figyelembevételével azonosítani azokat a területeket, ahol további intézkedések válhatnak szükségessé. Ez magában foglalhatja új jogszabályok létrehozását, a már meglévők módosítását, hatósági fellépéseket, vagy akár a fogyasztói tudatosság fejlesztését is. Az elindított online konzultáció különlegessége, hogy most először kérdezik meg ilyen széles körben a lakosságot a fogyasztóvédelmet érintő legfontosabb témákról. A kérdőív mindössze 12 kérdést tartalmaz, de ezek átfogóan lefedik a legfontosabb problémákat: az akciós árak szabályozásától kezdve az online csalások elleni védekezésig, egészen a légiutas-jogokkal kapcsolatos kérdésekig.
- Arra kérek mindenkit, a sajtó képviselőit is, rajtuk keresztül pedig a közvéleményt, hogy minél szélesebb körben töltsék ki - mondta a sajtófőnök. Hangsúlyozta, hogy a konzultáció egyben edukációs eszköz is.
Dr. Eitmann Norbert hangsúlyozza, hogy ez rendkívül lényeges, mivel feltárja azokat a területeket, ahol az államnak még aktívan közbe kell lépnie, akár jogszabályok módosításával, akár hatósági intézkedésekkel. Az önvédelem a legjobb fogyasztóvédelem, ezért minden kérdéshez rövid háttérmagyarázatot is fűzött, amely lehetőséget ad a válaszadóknak arra, hogy bővítsék saját fogyasztói ismereteiket.
Minden napra jut egy panasz
A helyi tapasztalatokról dr. Kancz Csaba főispán számolt be.
A fogyasztóvédelem mindannyiunk közös felelőssége – hangsúlyozta a főispán, aki hozzáfűzte, hogy Komárom-Esztergomban tavaly 363 panasz érkezett a hatósághoz, ami szinte napi egy bejelentést jelent. A legtöbb eset jótállással és szavatossággal kapcsolatos problémákat, online csalásokat, valamint a webáruházak félrevezető információit érintette.
A hatóság összesen 423 ellenőrzést hajtott végre, amelyek közül közel egynegyedében, azaz 94 esetben jogsértéseket tártak fel. Tizenkét esetben a problémák azonnal orvosolhatók voltak, azonban a fennmaradó esetekben szükségessé vált a szankciók alkalmazása. A beérkezett panaszok jelentős része a digitális világra vonatkozik, beleértve az online vásárlásokat, a webáruházakkal kapcsolatos visszaéléseket, valamint az ügyfélszolgálatok elérhetetlenségét – mondta el a főispán. Hozzátette, hogy a közműszolgáltatók és a közlekedési vállalatok működésével kapcsolatos panaszok is gyakoriak a térségben.
A sajtótájékoztató végén a résztvevők egyöntetűen hangsúlyozták, hogy a konzultáció kitöltése nem csupán egy lehetőség, hanem közös felelősségünk is.
- A beérkezett válaszokból kiderül, hol kell az államnak még határozottabban fellépnie - legyen szó akár új szabályozásról, akár uniós szintű érdekérvényesítésről - fogalmazott dr. Eitmann Norbert.