A F-35-ös vadászgépek körüli diskurzus egyre inkább felerősödik: vajon csupán hangulatkeltésről van szó, vagy valóban komoly problémák merültek fel ezekkel a csúcstechnológiás repülőgépekkel? A katonai szakértők és elemzők véleménye megoszlik, miközben a

Másodszor zuhant le idén amerikai F-35-ös vadászrepülőgép - ezúttal Kaliforniában történt a baleset, ahol egy kiképzőrepülés során veszítette el az irányítást a pilóta a 100 millió dollár (34,7 milliárd forint) értékű gép felett. A pilóta szerencsésen katapultált, de a két baleset összesen már 200 millió dollár (69,4 milliárd forint) kárt okozott, és komoly kérdéseket vet fel a világ legdrágább katonai programjának megbízhatóságával kapcsolatban.
Szerdán délután fél öt körüli időpontban egy F-35C Lightning II vadászrepülőgép, amely a világ egyik legfejlettebb harci gépe, lezuhant a kaliforniai Lemoore haditengerészeti légibázis közelében - számolt be róla az interestingengineering. A baleset során a 100 millió dollár (34,7 milliárd forint) értékű gép a VFA-125 "Rough Raiders" kiképző század állományába tartozott, amely a legújabb pilóták és technikai személyzet képzésére specializálódott az F-35C típussal kapcsolatban. Szerencsére a pilóta sikeresen katapultált, és sértetlenül megúszta az incidenst, azonban a történtek újabb kihívást jelentenek a világ legambiciózusabb és legdrágább katonai repülőgép-programja számára, illetve annak általános megítélésére.
A haditengerészet hivatalos közleménye szerint a repülőgép egy kiképzőrepülés során elvesztette az irányítást, és a Lemoore légibázis közelében csapódott a talajba. Szerencsére a baleset során más személyzet nem volt érintett, és további sérültek sem keletkeztek. A lezuhant F-35C a vadonatúj ötödik generációs F-35 Lightning II lopakodó vadászrepülőgép anyahajóra optimalizált változata, amely három különböző verzióban létezik: az F-35A a légierő, az F-35B a tengerészgyalogság számára készült, rövid felszállási és függőleges leszállási képességgel, míg az F-35C a haditengerészet hordozófedélzeti alkalmazására lett kifejlesztve.
Az idei év második F-35-ös incidense komoly kérdéseket vet fel a program megbízhatóságával kapcsolatban. Januárban egy F-35A típusú gép zuhant le Alaszkában, az Eielson légibázison, szintén kiképzés közben. A pilóta ezúttal is katapultált és sikeresen túlélte a balesetet, azonban a két esemény összesen 200 millió dollár (69,4 milliárd forint) értékű veszteséget okozott az amerikai adófizetőknek.
A Lockheed Martin által fejlesztett F-35 program a világ egyik legköltségesebb katonai kezdeményezése. A repülőgépet lopakodó képességei, fejlett avionikája és harctéri sokoldalúsága miatt dicsérik a szakértők, és 17 ország vesz részt a programban. A gép három változatban készül különböző katonai ágak igényei szerint, és több mint egy évtizede szolgál különböző légierőkben világszerte.
A VFA-125 "Rough Raiders" század kiemelkedő fontossággal bír a haditengerészet képzési rendszerében. Mint Fleet Replacement Squadron, feladatuk, hogy az újonnan érkező pilóták alapos felkészítést kapjanak a repülőgéptípus irányítására. A kaliforniai Lemoore légibázis a középpontjában áll az F-35C pilóták képzésének, ahol a legkorszerűbb szimulátorok és kiképző eszközök állnak rendelkezésre a jövő légierőjének felkészítésére.
A lezuhant kaliforniai gép becsült értéke 100 millió dollár (34,7 milliárd forint) körül mozog, ami jelentős veszteséget jelent a haditengerészet számára. Az F-35 program összességében több mint 400 milliárd dollárba (138,8 billió forint) kerül, és a világ történetének legdrágább katonai beszerzési programjává vált. A program költségei folyamatosan emelkednek, és a karbantartási problémák miatt gyakran éri kritika.
Az F-35-ös vadászrepülőgépek erősségei mellett egyre több kritikát kapnak az ismétlődő karbantartási problémák és a hadrafoghatósággal kapcsolatos aggályok miatt. A gépek bonyolult rendszerei gyakran igényelnek speciális karbantartást, ami növeli az üzemeltetési költségeket és csökkenti a rendelkezésre állási időt. Egyes jelentések szerint az F-35-ösök hadrafoghatósági aránya alacsonyabb a tervezettnél, ami komoly kihívást jelent a katonai vezetés számára.
A baleset körülményeit alapos vizsgálat tárgyává teszik, amely célja a pontos okok feltárása. A haditengerészet jelenleg nem osztott meg további információkat a lezuhanás hátteréről, de kiemelték, hogy a pilóta épségben van, és sérülés nélkül megúszta az incidenst. A vizsgálat kimenetele döntő jelentőségű lehet, mivel megállapíthatja, szükség van-e további biztonsági intézkedések bevezetésére a repülőgép típusának üzemeltetése során.
Az F-35 program globális dimenziója következtében a balesetek következményei messze túlmutathatnak az Egyesült Államok határain. A részt vevő nemzetek, mint például Nagy-Britannia, Ausztrália, Kanada, Olaszország, Hollandia és Norvégia, folyamatosan figyelemmel kísérik a biztonsági incidenseket, hiszen saját légierőik is használják vagy tervezik a gépek beszerzését. A program nem csupán amerikai, hanem nemzetközi szinten is komoly hatással bír, így a balesetekből származó tanulságok minden érintett ország számára relevánsak.
A két idei baleset rávilágít arra, hogy még a legmodernebb katonai technológia is hordozhat kockázatokat. Az F-35 program sikeressége nem csupán a műszaki jellemzők teljesítményén múlik, hanem azon is, hogy mennyire képes megőrizni a magas szintű biztonságot és a nemzetközi partnerek bizalmát. A pilóták túlélése mindkét esetben arra utal, hogy a katapultálási rendszerek jól működnek, ami egy alapvető biztonsági tényező. Ugyanakkor a gépek elvesztése súlyos anyagi következményekkel jár, és felveti a kérdéseket a kiképzési eljárások és a gépek megbízhatósága kapcsán.