Óriási internetes leállás sújtott minket, amely következtében rengeteg népszerű alkalmazás működése megakadt.
Hétfő reggel több jelentős online szolgáltatás, köztük az Amazon, a Google, a Snapchat, a Roblox, a Fortnite és a Canva, részben vagy teljesen használhatatlanná vált.
Az Amazon Web Services (AWS) hibáját tartják a probléma forrásának.
A Down Detector nevű, leállásokat nyomon követő weboldal szerint a problémák körülbelül 9 órakor kezdődtek közép-európai idő szerint.
Délután 12:35-kor az AWS hivatalos nyilatkozata szerint az alapvető problémát "teljes mértékben orvosolták", és a legtöbb érintett szolgáltatás folyamatosan visszaállt a normális működésre. "Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a helyreállítás teljes mértékben befejeződjön" - olvasható az AWS közleményében.
Az AWS szerint a gond abból adódott, hogy az északi Virginiában található US-EAST-1 régióban a DynamoDB adattárolási szolgáltatásnál hibák jelentkeztek a beérkező kéréseknél. Bár a probléma az US-EAST-1 régióra koncentrálódott, más, ezen a területen működő szolgáltatásokat is érintett világszerte.
A mérnökök azonnal munkához láttak a probléma megoldása érdekében, és elkötelezetten kutatták az okok teljes körű feltárását.
Az AWS lényegében egy innovatív felhőszolgáltatás, amelyet kifejezetten az internetet kihasználó vállalkozások számára terveztek. Ez a megoldás lehetővé teszi a cégek számára, hogy elkerüljék a saját adatközpontok kiépítésének költséges és időigényes folyamatát, hiszen az AWS robusztus infrastruktúráját vehetik igénybe, amely biztonságos és skálázható megoldásokat kínál számítógépek és egyéb hardverelemek tárolására.
A Down Detector adatai alapján a leállások széles spektrumú weboldalakat és alkalmazásokat érintettek. Ezen a listán szerepelnek online játékplatformok, mobil szolgáltatók, az Egyesült Királyság adóhatósága (HMRC), valamint francia telekommunikációs cégek, például az SFR és a Free.
A következő szolgáltatások széles spektrumot ölelnek fel: Snapchat, Slack, Signal, Tinder, Ring, Roblox, Clash Royale, Life360, My Fitness Pal, Xero, Canva, Amazon, Amazon Web Services, Amazon Music, Prime Video, Clash of Clans, Fortnite, Wordle, Duolingo, Coinbase, HMRC, Vodafone, PlayStation és Pokémon Go.
Néhány órával később a Down Detector jelentése szerint a felhasználók által bejelentett problémák száma csökkent.
A The New York Times értesülései alapján a légi közlekedés is érzékenyebben reagált a kimaradásra: New York LaGuardia repülőterén jelentős sorok alakultak ki a check-in pultoknál, mivel a kioszkok hibásan működtek.
2024 júliusában a neves kiberbiztonsági vállalat, a CrowdStrike, egy komoly globális IT-leállást élt át, amely széleskörű hatásokat gyakorolt, érintve kórházakat, légitársaságokat, pénzintézeteket és kormányzati intézményeket.
„Európa függősége olyan monopol helyzetben lévő felhőszolgáltatóktól, mint az Amazon, komoly biztonsági kockázatokat és gazdasági fenyegetéseket hordoz, amelyeket nem ignorálhatunk” – hangsúlyozta Cori Crider, a Future of Technology Institute ügyvezető igazgatója. „Németországnak, Franciaországnak és más jelentős európai gazdaságoknak sürgősen intézkedniük kell saját gazdasági és biztonsági ellenálló képességük növelése érdekében, azzal, hogy helyi, független szolgáltatóktól vásárolnak, és ezt már tegnap meg kellett volna tenniük” – tette hozzá.
Közben Charlotte Wilson, a Check Point Software Technologies vállalati szegmensének igazgatója hangsúlyozta, hogy az embereknek érdemes alapos biztonsági mentéseket készíteniük, valamint fontos adatokat offline formában tárolniuk. Emellett javasolta, hogy tájékozódjanak alternatív internetkapcsolati és pénzkezelési lehetőségeikről, hogy felkészültek legyenek esetleges rendszerhibákra. Figyelmeztetett továbbá arra, hogy a felhasználóknak fokozottan ügyelniük kell a csalások és adathalász támadások elkerülésére, különösképpen akkor, amikor banki szolgáltatások nem elérhetőek.
Wilson javasolta a vállalatoknak, hogy "diverzifikálják" szolgáltatásaikat, és többféle felhőszolgáltatót integráljanak működésükbe.
„- nyilatkozta Wilson az Euronews Next-nek.”
Több bank, az Egyesült Királyság Government Gateway szolgáltatásai például az adóhatóság (HMRC), a szociális juttatások és a nyugdíjszámítás, mobilhálózatok és a Zoom videóhívó platform is technikai problémákkal küzdött.
Egy brit kormányzati szóvivő nyilatkozott az Amazon Web Services-t érintő eseményről: "Tudatában vagyunk a problémának, amely azokat az online szolgáltatásokat is érinti, amelyek az Amazon infrastruktúrájára építenek. Vészhelyzeti eljárásaink keretében folyamatosan kapcsolatban állunk a céggel, akik már dolgoznak azon, hogy a szolgáltatások minél előbb visszaálljanak a megszokott kerékvágásba."
A Lloyds Bank szóvivője szintén elnézést kért az ügyfeleket érintő problémákért, hozzátéve: "Látjuk, hogy a szolgáltatások fokozatosan visszatérnek, és továbbra is azon dolgozunk, hogy ez a lehető leggyorsabban megtörténjen."
Az Amazon minden terméke - beleértve a Prime Videót, Alexát és az Amazon Musicot - valamint a fő Amazon weboldal is érintett volt - írj a Sky News.



