Fedezd fel az új generációs kereszteződést, ami felülmúlja a hagyományos körforgalmakat!
Az Egyesült Államokban bevezetett innovatív kereszteződés, az R-cut, lenyűgöző 70 százalékkal csökkentette a balesetek számát. Bár ez a megoldás hatékonyabbnak bizonyult a hagyományos jelzőlámpás csomópontok és körforgalmak mellett, használata nem mentes a kihívásoktól. A járművezetőknek meg kell tanulniuk az R-cut sajátos működését, hogy biztonságosan navigálhassanak benne - számol be a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Az RCUT a Reduced Conflict U-turns intersections angol kifejezés rövidítése, amit magyarra "csökkentett konfliktusú U-típusú kereszteződés"-ként lehet fordítani. Ez a közlekedési tervezési megoldás célja a balesetek számának csökkentése és a forgalom hatékonyabb irányítása a kereszteződésekben.
Az RCUT-nál a mellékútról érkező gépjárműveknek elsődlegesen jobbra kell kanyarodniuk. A balra kanyarodás vagy a főút keresztezése csak egy, a főút irányában elhelyezkedő visszafordító (U-turn) segítségével valósítható meg, amely a lejjebb található szakaszon érhető el.
A látszólag összetett kereszteződés valójában minden irányban – balra, jobbra és keresztben – megkönnyíti a mellékúton haladó járművek áthaladását. Ugyanakkor az alárendelt úton érkező sofőröknek egy kis kitérőt kell tenniük, hogy folytathassák az utukat.
A csomópont a főúton közlekedők számára alig különbözik az út egyéb részeitől. Némileg csökkentett sebességgel áthaladhatnak rajta, és akkor semmi más feladatuk nincs, vagy jobb felé lehajthatnak, mint egy autópályán.
A főúton érkezők előnyt élveznek a kanyarodókkal szemben.
A mellékútról érkező járművek a csomópontban először mindenképpen jobbra kanyarodnak. Ezt úgy teszik, hogy figyelembe veszik az elsőbbségadási szabályokat, majd ezután kialakul egy balra kanyarodó sáv.
Amennyiben a sofőr nem a főúton folytatja az útját, egy jobbra kanyarodás után az U-alakú fordítóhoz érkezik, ahol az ellenkező irányú főúthoz csatlakozik. Itt fontos, hogy elsőbbséget adjon a főúton érkező forgalomnak. Miután besorolt, lehetősége van választani: folytathatja az útját az adott irányban – ami a hagyományos kereszteződésben a balra, nagy ívben való kanyarodásnak felel meg – vagy beléphet a jobbra kanyarodó sávba, így befejezve a főút keresztezését.
Ez a leírás elsőre bonyolultnak tűnhet, és éppen ez adja a mindennapi használat kihívását. Olyan sofőrök számára, akik még soha nem navigáltak az adott csomópontban, nem egyértelmű, hogy melyik sáv merre vezet.
Az Egyesült Államok államainak közlekedési minisztériumai foglalkoznak az RCUT-projektek irányításával. Ennek köszönhetően a mellékutakról érkező járműveknek már nem szükséges keresztülhaladniuk olyan kereszteződéseken, ahol a forgalom mindkét irányban gyorsan halad.
Országos szinten az RCUT-ok 70 százalékkal csökkentették a halálos és 42 százalékkal a személyi sérüléses balesetek számát a főút/mellékút találkozásokban az RCUT telepítése után Amerikában.



