A Škoda Kodiaq iV 1.5 TSI PHEV megjelenésével egy újabb innovatív hajtásmód került a palettára, amely a fenntarthatóság és a teljesítmény egyensúlyát célozza meg. Az új plug-in hibrid technológia lehetővé teszi a vezetők számára, hogy élvezhessék a környe

A cseh autógyártó legnagyobb szabadidő-autója már a második generációját éli. Az új modellváltás számos izgalmas újítást hozott magával, de a legérdekesebb fejlesztés kétségtelenül a konnektoros hibrid hajtáslánc bevezetése. Éppen ezzel az innovatív megoldással érkezett hozzánk a tesztelésre szánt autó, amely a Sportline csúcsszereltséggel lett felvértezve, és egyhetes próbaidőszakra készült.
A karosszéria 6 centiméterrel hosszabb lett, ami sportosabb megjelenést kölcsönöz neki, ugyanakkor megőrzi a jellegzetes bakancsformát. Azonban a részletek szembetűnően átalakultak.
A Sportline kivitelben fekete rácsozatú hűtőmaszk szélesebb és szögletesebb kialakítást kapott, ezzel markánsabb megjelenést kölcsönözve az autónak. Az osztott lámpatestek közötti csík vékonyabbra lett formálva, emellett az első kerekek előtt található légnyelőket is újraértelmezték. A lökhárítók ezen a szinten már élesebb vonalvezetést mutatnak, míg a fényszórók LED Matrix technológiával működnek. A hátsó rész sem marad el a trendtől, itt is LED-égők világítanak a késpenge formájú lámpákban, ami tovább fokozza az autó futurisztikus megjelenését.
A Sportline kivitel jellegzetességei közé tartoznak a stílusos fekete tetősínek, a sötétített hátsó ablakok, valamint a 19 colos alufelnik. Azonban a tesztautót a vonzóbb megjelenés érdekében 20 colos kerekekre szerelték, 235/45-ös gumikkal kombinálva. A Race fantázianeve alatt futó mélykék szín pedig valóban remek választás, amely tökéletesen megidézi a márka gazdag sporthagyományait.
Az új Kodiaq beltere és szereltsége felvonultatja mindazt, amit a márka mostanra elért. Az műszerfal digitális, de klasszikus "órákat" rajzol elénk, piros keretekkel.
Az e szinten található 13 hüvelykes központi kijelző lenyűgöző grafikával büszkélkedik, különösen a menetmódok vizuális megjelenítésében. A praktikus három kör alakú tárcsa első ránézésre egy átlagos klímapultnak tűnhet, de valójában ennél sokkal többet kínál: mindegyik tekerentyű három különböző funkciót rejt, így könnyedén állíthatjuk a ülésfűtést, a rádió hangerőszintjét, vagy éppen a kiválasztott menetmódot.
Pici különcség viszont a volán mögé telepített váltókar, mivel így az ablaktörlők/-mosók összes funkcióját is a bal oldali bajuszkapcsolóra kellett rázsúfolni. A szereltséget pedig hadd ne kelljen részleteznem: legyen elég annyi, hogy minden szükséges vezetéstámogató rendszert felvonultat, a komfortholmik közül pedig a háromzónás légkondi és a tesztautó feláras, 12 hangszórós Canton hifije érdemel külön említést. A Sportline szint többletei a kitűnően formázott elülső ülések, a fémpedálok és az Alcantara dekórelemek.
Ami pedig a térkínálatot illeti, természetesen impozáns, elvégre egy közel 5 méter hosszú járgányról beszélünk. (Amely újabban akár hétszemélyes is lehet, de nem PHEV hajtással.) A koffer 745 literes alapmérete is lenyűgöző érték, de a teljesség kedvéért hozzátesszük: az akkumulátor helyigénye 910 literről faragta le ennyire...
Legeslegvégül pedig: a tesztautó 212 eurós opciója volt a gombnyomásra előbújó vonóhorog, amelyre akár 2,5 tonnás utánfutó is akasztható.
Az új Kodiaq a márka továbbfejlesztett PHEV hajtásláncát kapta, amely jelentősen megnövelte a hatótávolságot a korábbi modellhez képest. (Bár a gyártó által megadott 120 kilométer optimális körülmények között, például hátszéllel, sima úton és minimális terhelés mellett érhető el; valós használat során inkább a 90 kilométeres teszteredményt tartom reálisnak.) Ami a körülbelül 20 kWh kapacitású akkumulátort illeti, sosem merül le teljesen: mindig marad benne elegendő energia ahhoz, hogy az autó árammal induljon, és a rendszer rövid, intenzív gyorsítások során képes biztosítani a 204 lóerős csúcsteljesítményt.
A rekuperáció három szinten állítható, amelyek közül az automatikus üzemmód dinamikusan alkalmazkodik a közlekedési körülményekhez, míg a legkisebb fokozat szinte zökkenőmentes haladást biztosít. Az autó menetmód-választója Eco, Comfort, Normal, Sport és Individual beállításokat kínál. Számomra a Comfort mód volt a legmegfelelőbb, mivel ebben a beállításban a feláras adaptív rugózás nyújtotta a legnagyobb kényelmet. A fogyasztás tekintetében, ha az akkumulátor üzemképes, klasszikus hibrid módban 100 kilométerenként 0,5-1,5 liter benzin és 18-24 kWh áramra van szükség.
Amikor az elektromos energia kimerül, a másfél literes benzines turbómotor fogyasztása körülbelül 6-7,5 literre ugrik, még a sztrádán is. Ezért a leggazdaságosabb üzemeltetés, mint minden plug-in hibrid esetében, az, ha lehetőségünk van az autót este a garázsunk háromfázisú, 11 kW-os töltőjére csatlakoztatni. Így körülbelül három óra alatt teljesen feltölthetjük az akkumulátort. Ha pedig egy 50 kW-os gyorstöltőt használunk, akkor az akkumulátor 80%-ra töltése mindössze huszonhat percet vesz igénybe...