Marko visszavágott a McLaren csapatának: "Toto 2021-ben igazán aggódott értünk..." - F1VILÁG.HU
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko visszautasította a McLaren állítását, miszerint az osztrák istálló a 2026-os felkészülés rovására fejleszti tovább idei autóját. Marko szerint hasonló vádakat hallottak korábban is - legutóbb 2021-ben -, ám az akkori döntésük is kifizetődött, hiszen a Red Bull a következő évben mindkét világbajnoki címet megszerezte.
Miközben a McLaren már jóval korábban, hetekkel ezelőtt leállította a 2025-ös autó fejlesztését, és teljes mértékben a 2026-os szabályrendszerre összpontosít, a Red Bull továbbra is folyamatosan újít, frissítéseket hozva minden egyes versenyre.
A Milton Keynes-i csapat Monzában egy vadonatúj padlólemezt mutatott be, Szingapúrban pedig a korábbi első szárnyukon hajtottak végre izgalmas módosításokat. Most Mexikóban egy újabb innovatív padlólemezzel álltak elő, amelyhez karosszéria-módosítások is társultak, mindezek célja pedig a hűtési hatékonyság fokozása volt.
"A frissítés fő célja a hűtési hatékonyság javítása volt, a ritkább levegő miatt" - magyarázta Helmut Marko. "Igen, a padlólemez is módosult, de ez mind ugyanannak a csomagnak a része a hűtési rendszerrel együtt."
A Red Bull szakértője megerősítette, hogy az új fejlesztéseket kizárólag Max Verstappen autójára szerelték fel, míg Yuki Tsunoda a régi specifikációt alkalmazza.
Néhány rivális meglepetten reagált arra, hogy a Red Bull folytatja a fejlesztéseket, míg más csapatok már teljes erőbedobással a 2026-os projektre összpontosítanak. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke így nyilatkozott: "Ha mi is hasonló lépéseket tennénk, az komolyan hátráltatná a 2026-os fejlesztési munkálatainkat."
Marko vidáman válaszolt: "Pontosan ugyanez történt 2021-ben" – idézte fel a múltat. "Toto (Wolff) akkor is rendkívül izgult, hogy 2022-ben nem tudunk majd versenyképesek lenni."
A sportág éppen egy új korszak küszöbén állt, de a Red Bull kitartóan dolgozott az autója tökéletesítésén egészen az év végéig. Ennek ellenére sikerült elhódítania mindkét bajnoki címet a következő szezonban. Marko szerint ez a szemléletmód a Red Bull identitásának szerves része.
"Filozófiánk szerves részét képezi, hogy a szabályváltozások idején maximálisan kihasználjuk a lehetőségeinket és fejlesztéseket eszközöljünk. Eddig is így jártunk el a legutolsó három szabálymódosítás során. Ha valakiknek nincs más dolguk, mint ezen rágódni - hát, legyen úgy!" - mondta nevetve.
Marko határozottan cáfolta azt az elképzelést, hogy a Red Bull a jelenlegi szezonra való tekintettel feladná a 2026-os felkészülést.
"Tudjuk, mit csinálunk" - jelentette ki határozottan.
A Red Bull csapatfőnöke, Laurent Mekies korábban elmagyarázta: a 2025-ös fejlesztések célja, hogy ellenőrizzék a csapat eszközeit és módszertanát, mielőtt teljesen ráállnának a 2026-os szabályrendszerre.
Az RB21-es modellből nyert extra teljesítmény remek visszajelzést nyújt arról, hogy a szimulációk és a fejlesztési folyamatok mennyire precízen tükrözik a valóságot.
A McLaren ezzel szemben fejlesztési plafonba ütközött, és logikusnak látta minden erőforrást a jövő évi autóra átirányítani.
A költségvetési korlátok és az aerodinamikai tesztelési előírások (ATR) miatt minden csapatnak ügyesen kell balanszíroznia a két projekt közötti prioritásokat.
Marko szerint a Red Bull ebben is erős:
"Ehhez alapos tervezés és fegyelmezett csapat szükséges - szerencsére mi rendelkezünk egy ilyen összetartó közösséggel. Nem tartjuk hátrányosnak, hogy 2026-ra már ilyen erős alapokkal rendelkezünk."




