"Nincs szükség diétákra, edzőterem látogatására, vagy a melltartó túltöltésére; csupán annyira van szükség, hogy..."


Kylie Jenner tinédzserkorában kezdte el plasztikai beavatkozásait, elsőként ajakfeltöltésre került sor, amit egy ideig titkolt. Évekkel később egy interjúban bevallotta, hogy bárcsak nyíltabban beszélt volna erről az élményről. Két évvel ezelőtt azt is elárulta, hogy tizenkilenc évesen mellnagyobbító műtétet végeztetett, amit azóta megbánt. Idén júniusban egy TikTok-keresztül, amikor egy fiatal tartott neki egy személyre szabott üzenetet, amelyben a mellműtétjével kapcsolatos kérdéseket tett fel, Jenner meglepő őszinteséggel válaszolt, részletesen felsorolva, hogy pontosan milyen elképzelésekkel fordult a plasztikai sebészéhez. A nyílt és részletes válasza sokakat meglepett, és újabb diskurzusokat indított el a szépségideálokról és a plasztikai beavatkozásokról.

A Jenner-lányok közül nem csupán a legfiatalabbik az, aki merész őszinteséggel áll ki a szépségipar kihívásaival kapcsolatban. Nemrég Kris Jenner, az édesanya, is feltárta, hogy közel hetvenévesen plasztikai műtéten esett át. Ezen kívül Ariana Grande két évvel ezelőtt nyíltan bevallotta, hogy egy időszakban rendszeresen igénybe vette a botox szolgáltatásait.

Nincs szükség arra, hogy a tengerentúlon keressünk példákat, hiszen ma már számos magyar híresség osztotta meg tapasztalatait közösségi médiás platformjain. Egyre többen beszélnek nyíltan arról, hogy mellnagyobbító vagy -kisebbítő beavatkozáson vettek részt, hasplasztikát végeztettek, botoxot alkalmaztak, vagy éppen esztétikai töltéseket kaptak.

Úgy tűnik, hogy a celebek 2025-re egyfajta őszinteségi forradalomra ébredtek, és már nem csupán titkolóznak, hanem szinte minden apró részletet megosztanak rajongóikkal arról, ki, miként, miért és mikor döntött a plasztikai beavatkozások mellett.

Mi állhatott a háttérben, ami ehhez az őszinte megnyilvánuláshoz vezetett, és hogyan tükröződik ez napjaink társadalmi dinamizmusában, különösen a fiatal nők életében? Erről a kérdésköről Őry Fanni pszichológussal, a Pécsi Tudományegyetem oktatójával és kutatójával folytattunk beszélgetést.

A szakértő véleménye szerint a közösségi média átalakulása jelentős szerepet játszott abban, hogy a plasztikai és esztétikai beavatkozásokkal kapcsolatban egyre nagyobb átláthatóságot tapasztalunk. Mind nemzetközi, mind hazai szinten egyre többen beszélnek arról, hogy ezek a beavatkozások nem csupán léteznek, hanem elérhetőek is, és sok esetben pozitív hatással vannak az egyén önbizalmára. Ez a folyamat hozzájárult ahhoz, hogy a téma mindennapivá váljon, lehetővé téve azok számára, akik nyíltan beszélnek arról, hogy mit, mikor és hogyan végeztek el magukon, valamint megosztják tapasztalataikat másokkal.

Régebben ezek a beavatkozások igazi luxusnak számítottak, elsősorban az árak miatt, és sokan azt gondolták, hogy csak a kiváltságosok számára elérhetők.

Őry szerint a legfontosabb változás az, hogy a kozmetikai beavatkozások technológiai fejlődése révén egyre biztonságosabbá és sokszínűbbé váltak. Ma már a különféle eljárások széles spektrumot ölelnek fel, és bár az árak változóak – vannak köztük megfizethetőbb és drágább opciók is – az elérhetőségük jelentősen megnőtt. Ennek következtében a társadalom is egyre inkább elfogadja ezeket a beavatkozásokat.

Normalizálódott, ha valaki ilyen módon változtat magán. Hétköznapi lett a plasztika, főleg, ha valaki diétával vagy edzéssel nem tud olyan változást elérni, amilyet szeretne. Az iparág elsődleges üzenete, hogy az ember legyen jóban önmagával, szexinek, vonzónak érezze magát a bőrében. Ezáltal kiegyensúlyozottabb, magabiztosabb is lesz, tehát a mentális egészségre pozitívan hathat vissza.

Bár a jelenség iránti nyitottság egyre szélesebb körben terjed, még mindig akadnak olyan közszereplők, akik nem mernek teljesen őszintén beszélni a beavatkozásaikról. Ez különösen érdekes, hiszen a kívülállók számára ezek a változások nyilvánvalóak.

Őry véleménye szerint a háttérben a szégyenérzet áll. De vajon miért érez így?

Related posts