Nem elégedett a szakértői véleménnyel? A kormányhivatal a CATL-ügy kapcsán kizárná a bírálókat - Pénzcentrum


A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal arra kérte a bíróságot, hogy zárja ki azokat a szakmai véleményeket, amelyek kritikát fogalmaztak meg a CATL-gyár engedélyezésével kapcsolatban. Az indoklásuk szerint a szakértők nem pártatlanul értékelték a rendelkezésre álló bizonyítékokat. E korábbi szakmai elemzések során a szakértők komoly hiányosságokat azonosítottak a debreceni akkumulátorgyár környezetvédelmi engedélyével összefüggésben.

A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal lépéseket tett a Debrecenben épülő CATL-gyár hatósági engedélyével kapcsolatos szakvélemények kizárására. Az információk szerint a hivatal a bírósághoz fordult, hogy elérje: ne vegyék figyelembe azokat a szakértői véleményeket, amelyek a gyár engedélyét hiányosnak és jogszerűtlennek minősítették. Az érvelésük középpontjában az áll, hogy a szakértők nem tudták kellőképpen objektíven értékelni a rendelkezésre álló bizonyítékokat, figyelmen kívül hagyták a releváns tényeket, és nem vizsgálták meg alaposan az összes dokumentumot, ami miatt torzított véleményt alkottak.

A bíróság tavaly szakértőket bízott meg azzal, hogy meghatározzák a CATL-üzem által érintett terület nagyságát. Ennek célja az volt, hogy megállapítsák, jogosultak-e a helyi lakosok a peres eljárás megindítására a szerintük elégtelen engedélyezési folyamat miatt. A kormányhivatal ellen indított keresethez ugyanis a civileknek igazolniuk kell, hogy a hatásterületen belül élnek - olvasható a Telex beszámolójában.

Az idén márciusban nyilvánosságra hozott két szakvélemény szerint a gyár jelenlegi engedélye számos ponton kifogásolható. A dokumentumok megállapították, hogy kizárólag levegőtisztasági szempontból megfelelő az engedély, míg a vízhasználat, zajszennyezés, valamint a környék vízháztartására és élővilágára gyakorolt hatások tekintetében nem tartalmaz kielégítő válaszokat.

A kínai CATL debreceni létesítménye hazánk történetének legnagyobb beruházásának számít, amelynek összértéke meghaladja a 3000 milliárd forintot. Az első, körülbelül 1000 milliárd forintos gyárrész átadását először 2025-re tervezték, de elképzelhető, hogy ez a határidő 2026-ra tolódik. A gyár üzemeltetéséhez szükséges környezethasználati engedélyt a kormányhivatal 2023 februárjában hagyta jóvá, majd később néhány módosítást is eszközöltek az engedélyen.

A helyi közösség képviselői úgy vélik, hogy az engedély kiadása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, és alaposan alábecsülték a gyár környezeti hatásait. Véleményük szerint a hatásvizsgálat által érintett terület jóval kiterjedtebb, mint amit az engedélyben megjelöltek, ezért jogi útra terelték az ügyet, és bírósághoz fordultak a dokumentum érvénytelenítése érdekében.

Az első szakvéleményt Verrasztó Zoltán hidrogeológus és környezetvédelmi mérnök készítette el, aki lényegesen tágabb hatásterületet határozott meg, mint ami az engedélyben szerepelt. Kiemelte, hogy az engedély nem foglalkozott kellőképpen a gyár vízigényének lehetséges következményeivel, továbbá kritikával illette a kamionforgalom által generált zajszennyezést és az ingatlanok értékének csökkenését is.

A második szakvéleményt Varga Csaba élővilág- és tájvédelmi szakértő állította össze, aki szerint az engedély kiadása előtt nem történt meg a zajkibocsátások, a világítás, a talajvízcsökkentés, valamint az összegyűjtött talajvíz és csapadékvíz elvezetés élővilágra gyakorolt hatásának értékelése. Varga is arra a következtetésre jutott, hogy az üzemnek élővilág- és tájvédelmi szempontból is nagyobb a hatásköre az engedélyben foglaltnál.

Halász Árpád ügyvéd, aki a helyi lakosokat képviseli a perben, úgy véli, hogy a szakértői vélemények számos hiányosságot tártak fel. Ezért indítványozza, hogy a bíróság érvénytelenítse a CATL működéséhez szükséges engedélyt, és a folyamatot teljesen újra kellene indítani az engedélyezési eljárásban.

Májusban felmerült, hogy akár egy évet is csúszhat a gyár átadása, részben a szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések késése, részben az elhúzódó engedélyeztetés miatt. A CATL ugyan közleményben jelezte, hogy minden a tervezett ütemben halad, de iparági források szerint a vállalat is számol a csúszással.

A kormányhivatal indítványában, amely a szakvélemények kizárására irányult, rámutatott arra is, hogy a felek nem voltak jelen a szakértők helyszíni szemléjén. Halász Árpád ügyvéd azonban hangsúlyozta, hogy ilyen körülmények között nem szükséges a szakvélemények érvénytelenítése; elegendő lenne a szemlét megismételni, ezúttal a felek meghívásával.

Az ügyvéd véleménye szerint a kormányhivatal "az utolsó fűszálba kapaszkodik", és a szakértők esetleges kizárása nem zárná le a peres eljárást, csupán új szakértők kinevezésére lenne szükség. Hozzátette, hogy a szakértők személyével kapcsolatosan korábban a felperes civil szervezeteknek kellett javaslatot tenniük, és a törvényszék már akkor jelezte, hogy ha a felek nem emelnek kifogást a szakértők ellen, később már nem tudnak élni ezzel a lehetőséggel.

A per tétje elsősorban a gyártás megkezdésének időpontja és körülményei, bár nem biztos, hogy bármilyen bírósági döntés vagy az engedély megsemmisítése ténylegesen befolyásolná a gyár elindulását. Korábban a gödi Samsung-gyár esetében is előfordult, hogy az engedély megvonása után a cég lényegében zavartalanul folytatta a termelést.

Időközben a CATL bejelentette, hogy a beruházás második ütemének kivitelezését határozatlan időre leállította, amit a Donald Trump által indított vámháború bizonytalanságával indokolt, hozzátéve, hogy a piaci helyzet javulása esetén folytatódhat a beruházás.

A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal a megkeresésre csupán annyit válaszolt, hogy a folyamatban lévő bírósági eljárással kapcsolatos véleményüket a tárgyalások során fogják képviselni. Ezzel szemben a CATL jelezte, hogy mivel a jogi eljárás még aktívan zajlik, nem kíván további nyilatkozatot tenni az ügy kapcsán.

Related posts