Kezdeti lépések a Bolyai Nyári Akadémián: egy élményekkel teli nyár vár ránk!
A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége 2025-ben immár 33. alkalommal hívja életre a Bolyai Nyári Akadémiát. Ez a rangos szakmai esemény június 20. és augusztus 1. között zajlik, összesen 6 hét alatt, 10 különböző helyszínen, ahol körülbelül 500 pedagógus gyűlik össze. Az érdeklődő tanárok 14 különféle képzésen vehetnek részt, amelyek célja a szakmai fejlődés elősegítése. Az idei Bolyai Nyári Akadémia középpontjában a jóllétérzés fejlesztése áll a közoktatás területén, amely kiemelt jelentőséggel bír a pedagógiai munkában.
A 33. Bolyai Nyári Akadémia hivatalos megnyitóját július 14-én egy izgalmas programokkal teli esemény keretein belül ünnepelték.
Jelen voltak a szövetség támogatói, partnerei, képviselői és a Szovátán kezdődő akadémiai szekciók (tanítói és óvodapedagógusi) előadói és hallgatói.
A rendezvény keretében Burus-Siklódi Botond, az RMPSZ országos elnöke köszöntötte a megjelenteket, kifejezve megbecsülését a résztvevők iránt. Jelen volt dr. Maruzsa Zoltán államtitkár is, aki a Magyarország Kormánya Belügyminisztériumának Köznevelési Államtitkárságát képviselte, valamint Kiss Dávid, az Oktatási Hivatal Elnöki Kabinetének főosztályvezetője. A Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség elnöke, dr. Orosz Ildikó is köszöntötte a jelenlévőket, ő a Kárpát-medencei pedagógusszervezetek nevében fejezte ki jókívánságait. A rendezvényen Mihályfalvi Katalin, az RMDSZ oktatásért felelős ügyvezető alelnöke is méltatta a pedagógusok munkáját és elkötelezettségét.
A köszöntőbeszédek után szakmai előadások következtek:
Dr. habil. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának dékánja, izgalmas előadást tartott a pedagógia világában betöltött humor szerepéről, amelynek címe: "Nevelés és/vagy nevetés - humor a pedagógiában". Az előadás során a nevetés és a pedagógiai módszerek összefonódásának fontosságát hangsúlyozta, rávilágítva arra, hogy a humor miként segíthet a tanulás hatékonyságának növelésében és a diákok közötti kapcsolatok erősítésében. Az RMPSZ-szel való együttműködés keretein belül a rendezvény célja a pedagógiai eszköztár gazdagítása volt, amely a jövő tanárai számára hasznos lehet.
A humor az élet sava-borsa. Amikor egy intézmény tudatosan a „nem rajtad, hanem érted, veled nevetek” filozófiáját hirdeti, akkor egy olyan környezetet teremt, ahol a derű, a vidámság és a játékosság szerves részévé válik a mindennapoknak. A tanulók érzelmi és intellektuális képességeihez illeszkedő pedagógiai humor aranyat érhet a fárasztó hétköznapokban – legyen szó pedagógusokról vagy diákokról. Ráadásul nem elhanyagolható, hogy a pozitív érzelmek fokozzák a szellemi teljesítményt, és a humorérzék a kreativitással a legszorosabb összefüggésben áll.
Egy igazán színes és hiteles személyiséget formálhatunk, ha munkánk során a nyitottság, az őszinteség és a gyengéd humor vezérel minket. De nemcsak a gyerekeknek kell tanulniuk, hanem nekünk, nevelőknek is érdemes elsajátítanunk a humor varázsát. Hiszen a jókedv és a vidámság képes megkönnyíteni a tanulás folyamatát, és egy olyan légkört teremteni, ahol mindenki szabadon kifejezheti magát.
A humor egy olyan varázslatos eszköz, amely nem csupán a nevetés forrása, hanem egy jellemformáló erő is. Diákjaink számára éppen ezért fontos, hogy megismertessük őket a stresszkezelés ezen vidám módszerével. A humor nem csupán enyhíti a feszültséget, hanem segít abban is, hogy életük pozitívabb színben tűnjön fel, és képesek legyenek örömforrásokat találni a legkülönbözőbb élethelyzetekben. A nevelés során nem csupán a problémák megoldására kell koncentrálnunk; sokkal inkább arra, hogy felfedezzük és támogassuk a diákok erősségeit, bátorítsuk őket, és közösen építsük fel a sikeres, boldog jövőt.
A pedagógusok személyiségének, tudásának és érzékenységének egyik legértékesebb összetevője a kincset érő humor. Mi, tanárok, bátran élhetünk a nevetés jótékony hatásaival, ha tudatosan beépítjük azt pedagógiai eszköztárunkba. Soha nem késő a változásra! Az őszinte nevetés és jókedv nemcsak a diákokra van pozitív hatással, hanem ránk, pedagógusokra is. Ideális lenne, ha minél több iskolában karizmatikus tanárok derűs jelenléte inspirálná a diákokat, és elősegítené az "alulról jövő" vidámságot.
Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora A holnapután iskolája címmel tartott előadást a szünetet követően.
Egész Európa pedagógusai, szülői és diákközösségei egyaránt érzékelik, hogy az iskoláinkban valami nem stimmel. Az okokat a technológiai fejlődésben, a generációk átalakulásában és különböző társadalmi jelenségekben kutatjuk – és bár ezek a magyarázatok nem állnak távol a valóságtól, a valódi feszültség forrása mégsem ezekben a külső tényezőkben rejlik. Sokkal inkább az iskolák saját működési módjában, amely nem hajlandó alkalmazkodni a körülötte zajló változásokhoz. Az iskola évezredeken át nem önmagáért létezett, hanem azért, hogy a szülők által nevelt gyermekekből boldog és sikeres felnőtteket formáljon. Ez mindig is azt jelentette, hogy az iskola tevékenységeit a korabeli felnőtt világ igényei és elvárásai határozták meg.
A mai "felnőttek világa" sokkal inkább tűnik gyanús ősellenségnek, mintsem a pedagógiai törekvéseink kiteljesedésének. Valójában iskolai tevékenységeink nem csupán célokkal bírnak, hanem mélyebb okokkal is. Az iskolai élményünk középpontjában a tananyag, a tantervek, az egyetemi képzés és a tankönyvek állnak, amelyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy formáljuk a jövőt és megértsük a minket körülvevő világot.
Ezek azonban nem csupán egyszerű célok. A holnapután iskolájának mindenképpen célok mentén kell szerveződnie, hogy újjáélessze a pedagóguskollégák, a diákok és a szülők hitét és lelkesedését az iskolai élet iránt. Másképp működik a dolog, ha van mögötte egy világos értelme. De mi is lehet ennek az értelme? Erről szólt az előadás.
A megnyitóünnepség egy igazán varázslatos zenés irodalmi műsorral zárult, amely felejthetetlen élményeket kínált a résztvevőknek. Nagy Katica színművész és Prieger Zsolt író-zenész lenyűgöző előadásában egy időt és teret átfogó utazásra invitálták a közönséget "Kedves Teréz! Titkos levelek" címmel. Ez a különleges műsor Brunszvik Teréz, a 250 éve született jelentős női alak előtt tisztelegve elevenítette fel a múlt titkait és érzelmeit, ahogy azt a rendezvényről készült beszámolók is kiemelik.
A természettudományi szekció tagjai az első héten Szovátán gyűltek össze, hogy izgalmas tevékenységeikkel gazdagítsák tudományos programjukat.