A magyarok olyan lelkesen pörgetik az órát, mintha a holnap sosem érkezne el.


A kilométeróra manipulációja és a rejtett sérülések továbbra is jelentős gondot okoznak a hazai használt autók piacán.

Magyarország idén 25 vizsgált ország közül a 18. helyre került, egy pozíciót rontva a 2024-es eredményhez képest a carVertical Piaci Átláthatósági Indexének rangsorában. A szomszédos országok közül Szlovákia a 13., Horvátország a 11., míg Románia a 22. helyen végzett.

Hazánkban továbbra is gondot okoznak a manipulált kilométerórák és a rejtett hibák.

Magyarországon továbbra is jelentős problémát jelent a nem valós futásteljesítményű autók magas aránya. Az idei évben végzett vizsgálatok során a járművek 5,3%-ánál derült fény a kilométeróra manipulálására, amely átlagosan 82 700 kilométeres eltérést mutatott a tényleges futásteljesítményhez képest. Ez a jelenség komoly aggodalomra ad okot a vásárlók és a piaci szereplők számára egyaránt.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője rámutat, hogy a vásárlók többsége már előre kialakította a saját ideális futásteljesítmény-képét. Sokan olyan autót keresnek, amely kevesebb mint 100 ezer kilométert futott, míg mások esetében a tűréshatár akár 200 ezer kilométer is lehet. Azok a járművek, amelyek nagyobb futásteljesítménnyel rendelkeznek, sokkal nehezebben találják meg új gazdájukat. Ennek érdekében egyes eladók a kilométeróra manipulálásához folyamodnak, hogy az autót vonzóbbá tegyék a potenciális vásárlók számára, ezzel pedig nagyobb profitra tegyenek szert.

A magyar piacot továbbra is jelentősen befolyásolja az import: az ellenőrzött autók 50,1%-a külföldről érkezett. Sajnos az ilyen járművek esetében gyakoribb a manipulált kilométeróra-állás vagy eltitkolt sérülés.

A tanulmány szerint a Magyarországon ellenőrzött autók 57,3%-ánál szerepelt sérülésre vonatkozó bejegyzés, ami növekedést jelent a 2024-es 54,9%-hoz képest. Az átlagos kárérték elérte a 2 900 eurót (~ 1,15 millió forintot).

A vizsgált autók átlagéletkora 11 év volt, ami enyhe csökkenést mutat a tavalyi 11,1 évhez képest. Ez a tendencia arra utal, hogy a magyar vásárlók egyre inkább a fiatalabb autók felé orientálódnak.

Az Egyesült Királyság ismételten megőrizte vezető pozícióját az átláthatósági rangsorban. Az országban forgalomban lévő járművek csupán 2,3%-ánál észleltek manipulált futásteljesítményt, és mindössze 17%-uk esetében dokumentáltak korábbi sérüléseket. A bal oldali közlekedés következtében a brit használtautó-piac jelentősen kevésbé függ az importtól: a járművek csupán 2,3%-a származik külföldről, ami alacsonyabb kockázatot teremt a helyi vásárlók számára.

A legátláthatóbb piacok élvonalában Olaszország, Németország, Svájc és Franciaország dominál. Svédország, amely a múlt évben még az 5. pozíciót foglalta el, idén a 10. helyre csúszott vissza. E mögött álló okok között szerepel az import növekedése, a több sérült jármű, valamint a gyakoribb kilométeróra-manipulációk. Portugália szintén hátrányba került, tavalyi 11. helyéről a 16. pozícióra süllyedt. Ezzel szemben Horvátország a legnagyobb előrelépést mutatta, hiszen a 15. helyről a 11. pozícióra lépett előre.

Az idei évben sem történt változás az öt legkevésbé átlátható ország mezőnyében. A lista alján Ukrajna található, ezt követi Lettország, Litvánia, Románia és végül Észtország. E piaci szegmensekre jellemző közös vonások figyelhetők meg: az importált járművek arányának magas szintje, az autópark átlagéletkorának növekedése, a kilométeróra manipulálásának gyakorisága, valamint a korábban balesetet szenvedett autók jelentős száma.

"A Kelet-Európába érkező autók többsége már eleve nagy futásteljesítménnyel kerül a piacra. A gyors haszon reményében az eladók gyakran visszatekerik a kilométerórát, eltüntetik a sérülések nyomait, vagy elhallgatják az autó múltját. Az ilyen járművek rendszerint gyakrabban hibásodnak meg, így a vásárlók végül jóval többet költenek javításra, mint amennyit a vételáron megtakarítottak. A használt autók határokon átnyúló mozgását ráadásul rendkívül nehéz nyomon követni - ez az egyik fő oka annak, hogy a manipulációk egy része rejtve marad" - emeli ki Buzelis.

Az országok közötti adatmegosztás hiánya miatt számos futásteljesítményre és sérülésre vonatkozó információ egyszerűen nem kerül be a digitális adatbázisokba. Az Európai Unión belül nem létezik egységes rendszer az autóeladások nyomon követésére, ami tovább fokozza a visszaélések lehetőségét.

Ukrajnában az autók 9,5%-ánál fedezték fel, hogy manipulálták a kilométerórát, míg Lettországban ez az arány 10,8%-ra rúg. Litvániában 7%, Romániában 7,5%, Észtországban pedig 5,9% az érintett járművek aránya. Érdekes, hogy Romániában az importált autók aránya 61%, míg Ukrajnában ez 78%-ot tesz ki.

Related posts