A filmcenzúra Oroszországban egyre inkább felerősödik: a szakértők hajótöréshez hasonló tragédiákat emlegetnek a helyzet súlyosságára utalva.


Az orosz Állami Duma első olvasatban elfogadta a "hagyományos értékeket lejárató filmek" forgalmazási engedélyének megtagadásáról szóló törvényjavaslatot, bár a vita során nem volt egységes a képviselők álláspontja.

Az orosz ellenzék azon dolgozik, hogy egyértelműsítse, ki és milyen módon fogja felügyelni a jövőben az országban forgalmazott filmek hagyományos értékrendnek való megfelelését. Eközben orosz képviselők arra figyelmeztettek, hogy az új, most elfogadott korlátozások akár a hagyományos újévi gála lebonyolítását is érintheti – számolt be róla a Kommerszant című orosz napilap.

A 2024 végén életbe lépő, a filmművészet és annak állami támogatásának kereteit szabályozó törvények módosítása új dimenziókat nyit a forgalmazási engedélyek kiadásának elveiben. Az eddigi okok mellett mostantól olyan tartalmak is tiltottnak minősülnek, amelyek "tagadják vagy hiteltelenítik a hagyományos orosz szellemi és erkölcsi értékeket". Ezzel a lépéssel az orosz Kulturális Minisztérium szélesebb hatáskörrel bír, lehetőséget kapva arra, hogy módosítsa a már kiadott engedélyeket, például a korhatár-besorolások megváltoztatásával, valamint az audiovizuális szolgáltatásokkal kapcsolatos egyéb előírásokkal.

A tulajdonosok számára kötelező, hogy tiszteletben tartsák a forgalmazási engedéllyel nem rendelkező filmek vetítésére vonatkozó szabályozásokat.

A törvényjavaslat részleteit bemutatva Anton Gorelkin, az Egységes Oroszország képviselője hangsúlyozta, hogy a mozi a "meglehetősen erőteljes értékek és jelentések közvetítője". Szavai megerősítéseként kutatási adatokat idézett, amelyek azt mutatják, hogy az orosz nézők számára a filmek és tévésorozatok képei a "családi kapcsolatok normáját" testesítik meg. A házelnököt párttársai is támogatták, sőt, felvetették a forgalmazási engedély nélküli filmvetítésért kiszabható bírság megemelését, amely jelenleg 50 ezer és 100 ezer rubel között (mai árfolyamon körülbelül 220-437 ezer forint) terjed.

Pavel Fegyajev kifejezte aggodalmát kollégái előtt, miszerint négy gyermeke esetleg olyan, a Disney által újraalkotott animációs filmet nézhet, amely tele van LMBT-tartalmakkal. (Az LMBT-mozgalom Oroszországban betiltásra került.) "A vetítési díjakból milliók folynak be" – emelte ki, hangsúlyozva a bírságok és azok aránytalanságát.

A törvényjavaslatot éles kritikák érték még azok részéről is, akik nem vettek részt az előkészítő munkálatokban, köztük kommunista nézeteket valló egyének. Alekszej Kuriny például határozottan cenzúrának titulálta a javasolt mechanizmust, és arra szólította fel a hatóságokat, hogy tegyék közzé, melyik neves film fogja elveszíteni forgalmazási engedélyét. Emellett azt is meg szerette volna tudni, hogy melyik intézmény lesz felelős annak megítéléséért, hogy egy adott film mennyire felel meg a hagyományos szellemi értékeknek.

Gorelkin emlékeztetett arra, hogy az LMBT-propagandát betiltó törvényjavaslat vitája során hasonló aggályok merültek fel. Azonban a Kulturális Minisztériumnak sikerült világos és átlátható kritériumokat kidolgoznia. Az Egységes Oroszország képviselője nem kívánta megnevezni azokat a filmeket, amelyek véleménye szerint az új, szigorúbb korlátozások alá tartoznak.

Az orosz Családügyi Bizottság elnöke, Nina Osztanyina elismerte, hogy nem érzi magát boldognak az új törvényjavaslattal kapcsolatban, utalva egy tévéműsorra, amely szerinte a pedofíliáról szól. Anton Tkacsov, a Novije Ljugyi képviseletében kijelentette, hogy frakciója nem fogja támogatni a törvényjavaslatot, mivel a bűnüldözési gyakorlat torzulásaitól tartanak.

Tkacsov azt is felvetette, hogy a törvényjavaslat elfogadása az orosz platformokon a kalózkodás növekedéséhez és az illegális online filmes szolgáltatások miatt pénzügyi veszteségekhez vezethet. Ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy az Orosz Iparosok és Vállalkozók Szövetsége felszólalt a módosítások elfogadása ellen, amelyek romboló hatással lehetnek a tévésorozatok gyártásának és forgalmazásának bevett üzleti gyakorlatára, valamint jelentős pénzügyi veszteségekkel járhatnak a piaci szereplők számára.

A törvényjavaslat másik társszerzője, Marina Kim, aki az Igazságos Oroszország párt tagjaként ismert tévés műsorvezető, kifejezte, hogy frakciótársai elkötelezettek az új kezdeményezések mellett. Kim szerint az elmúlt három évtizedben a hagyományos értékek olyan súlyos válságot éltek át, mint egy hajótörés. "Az olyan alapvető értékek, mint a család, a férfiak és nők szerepe, valamint a hazához való viszony, eltűntek a globális digitális tér hatalmas tengerében" – figyelmeztetett a képviselő. Emellett hangsúlyozta a "megfelelő tartalom" előállításának fontosságát, amely segíthet a fiataloknak abban, hogy elkerüljék a gerinctelen planktonná válást, és megerősítse őket a túlélésben.

Anton Gorelkin felsorolta a tartalomgyártók körében legnépszerűbb - és károsnak ítélt - témákat, mint a prostitúció, az egészséges családi kapcsolatok ritka bemutatása, a fogva tartási helyek (börtönök) világának romantizálása, a mentális zavarokkal küzdő emberekről szóló történetek népszerűsítése. A képviselő szerint a probléma az, hogy a Kulturális Minisztériumnak még mindig nincs olyan eszköze, amely lehetővé tenné, hogy az ilyen filmek ne kapjanak forgalmazási engedélyt. Az említett érvek viszont elegendők voltak ahhoz, hogy a törvényjavaslatot első olvasatban nagy többséggel elfogadja a Duma: 398 képviselő támogatta, és csak 13 volt ellene.

Related posts