**Vendée Globe 2024-25 - A nyolcadik hét - Az élen járók robogása a cél felé** A Vendée Globe 2024-25 verseny nyolcadik hete izgalmas fordulatokat tartogat, hiszen az élen haladó vitorlázók már a cél felé közelednek. A tempó döbbenetes, és úgy tűnik, hog
A nyolcadik versenyhét elteltével, az 57 versenynap helyzete alapján egyértelmű, hogy Charlie Dalin és Yoann Richomme nagyon gyorsan megérkezhet Les Sable d'Olonne-ba, a célvonalra. A mai napon már a harmadik helyen vitorlázó Sebastien Simon is túljut az Egyenlítőn és újra az északi féltekén vitorlázik.
Ő 640 mérfölddel jár Charlie Dalin és bő 500-zal Yoann Richomme mögött. Az élen Dalinnek már csak 2600 mérföldet kell megtennie a célig, és várhatóan mindhármuknak gyors menetük lesz ez az utolsó szakasz. Ennek alapvetően két oka van, a doldrums és az Azori-magasnyomású terület.
Dalin és Richomme számára a doldrums szinte ismeretlen fogalom volt, annyira gyenge volt az egyenlítői zavaros szélzóna. Az Atlanti-óceán déli részén küzdöttek, hogy elérjék a messze északra húzódó délkeleti passzátzónát, de most már szinte akadálytalanul haladhattak át az északkeleti passzátba. Ráadásul az útjuk is viszonylag rövidnek ígérkezett, mivel nem volt értelme nyugat felé terelődniük.
A szokásos forgatókönyv szerint az Azori magasnyomású rendszer általában nyugati irányból kerülhető el kedvező szélviszonyok mellett, így érdemes lehet a plusz mérföldeket vállalni, amelyeket egy nyugati irányú pályaív jelent. Azonban most az Azori anticiklon terjedelme az óceán teljes szélességére kiterjedt, ami azt jelenti, hogy nyugaton sincsenek szeles átjárók. A jó hír az, hogy a gyenge szeles zóna, bár széles, viszonylag keskeny. Ennek köszönhetően Dalin, Richomme, és talán Simon is az optimális, legrövidebb útvonal közelében maradhat, így jelentős távolságokat spórolhatnak meg az anticiklon áthidalásával. Ráadásul a következő két-három napban az Azori High észak-déli irányban fokozatosan zsugorodik és gyengül, így lehetőségük nyílhat arra, hogy komolyabb megállások nélkül jussanak el az északi szélesség 30. fokához, ahol már elérhetik a kelet felé haladó alacsonynyomású időjárási rendszert.
Charlie Dalin (MACIF Santé Prévoyance) január 14-15-én fog részt venni egy izgalmas eseményen.
- Yoann Richomme (PAPREC ARKÉA): január 14-15-én
Sébastien Simon (GROUPE DUBREUIL) január 16. és 18. között fog részt venni az eseményen.
Thomas Ruyant (VULNERABLE) január 21. és 23. között fog részt venni a rendezvényen.
- Paul Meilhat (Biotherm): január 21-23. között
Az utóbbi két név bátor jóslat, mivel a 4. és 9. helyezettek között a braziliai Rio de Janeiro közelében mindössze 100 tengeri mérföld a távolság, ami miatt a pozíciók gyorsan változhatnak. Például Ruyant és Meilhat, Nicolas Lunven társaságában keletebbre vitorlázik, mint a brazil partoknál éppen előnyhöz jutó Jeremie Beyou, Sam Goodchild és Boris Herrmann. Külön figyelmet érdemel Justine Mettraux is, aki nemcsak hogy jelentősen megdönti a női Vendée Globe pályarekordot, hanem akár a negyedik helyig is feljuthat a tengeri versenyzők között. Hajója is tökéletes erre a célra, hiszen ő vitorlázza azt az IMOCA 60-as típust, amely korábban Charlie Dalin Apivia néven aratott sikereit.
Mindenesetre, ha a győztes valóban az előrejelzett napok egyikén eléri a célt, akkor a Vendée Globe rekord - amely jelenleg 74 nap, 3 óra és 36 perc - megdől, és ezzel az egytestű vitorlás szóló körüli földkerülés csúcsideje több mint tíz nappal csökkenni fog!
A 11-13. helyeken az elmúlt két hétben Benjamin Dutreux vette át Boris Herrmann Indiai-óceánon játszott szerepét, vagyis Clarisse Cremer és Samantha Davies lovagias kíséretét. Mögöttük most kicsit magányosan, az egyenes uszonyos ellenfelektől jelentősen meglépve üget a varázslatosan vidám, jó öreg Jean Le Cam, aki hetedszer kerülte versenyben - amúgy összesen nyolcadszor - a Horn-fokot. Ahol ezekben a napokban csúcsforgalmat képez a mezőny derékhada.
Szerdán, január 8-án a Csendes-óceánon már csupán öten maradtak a verseny résztvevői közül. A sort Denis Van Weynbergh zárja, aki az egykori Spirit of Hungary hajójával már 8100 mérfölddel marad el Dalintól. A Csendes-óceán ezúttal viszonylag barátságosnak mutatkozott, hiszen a versenyzők elkerülték a hatalmas viharokat, amelyek általában jellemzőek erre a szakaszra. Ennek ellenére a hajók egyre gyakrabban szenvednek meghibásodást, és a versenyzők is fáradtabbak, mint valaha.
Akadnak eközben persze ijesztő, és ritkán látható gyönyörű jellemzők, majd mindenkire várt és vár a Horn-fok kerülés katarzisa.