A horvát autópályákon megszűnnek a fizetőkapuk, ami jelentős változást hoz az autósok számára. A tervek szerint a hagyományos útdíjfizetési rendszer helyét egy modernebb, elektronikus megoldás veszi át. Ez a lépés nemcsak a közlekedés gördülékenyebbé téte


Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán, Zágráb és Eszék között - számolt be róla az MTI a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) közlése alapján.

Az első kapukat a Popovaca és Novska közötti szakaszon állítják fel: hármat az autópálya vonalán (Popovaca-Kutina, Kutina-Lipovljani, Lipovljani-Novska), négyet pedig a jelenlegi fizetőkapuk helyén.

A Crolibertas rendszer bevezetésével megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Az új rendszer teljesen kizárja a készpénzes fizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus fedélzeti egységek használatát, ami gyorsabbá, egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi az autópályák használatát Horvátországban.

A munkálatok során ideiglenes forgalomirányításra lehet számítani, amely időszakosan érintheti a leálló és szükség szerint a haladó sávokat is. Bizonyos munkafázisok alatt előfordulhat, hogy a forgalmat rövid időre teljesen leállítják vagy elterelik. A kivitelezési tevékenységek többsége az esti és éjszakai órákban zajlik, amikor a forgalom általában csökken. A HAC különös figyelmet kér a járművezetőktől az érintett útszakaszok biztonságos megközelítése érdekében.

A projekt összköltsége körülbelül 80 millió euróra tehető, amelynek finanszírozása a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv keretein belül valósul meg.

Az új díjfizetési rendszer két, nemzetközileg bevált technológiát alkalmaz: az ALPR rendszámfelismerő megoldást, amellyel a személyautók útdíját kezelik, valamint a DSRC technológiát, amely az ENC-eszközt használó járművek számára biztosít érintésmentes fizetést.

A DSRC-rendszer szenzorai az autópályák fel- és lehajtóin található fémvázakon operálnak, lehetővé téve, hogy a járművek megállás nélkül, akár 130 km/órás sebességgel haladjanak át. Ez a technológia a meglévő ENC-készülék továbbfejlesztett verziója: előre feltöltött egyenleggel működik, amelyből a lehajtás során automatikusan levonják az útdíjat.

A külföldi járművek kezelésére bevezetett ALPR rendszámfelismerő technológia egy innovatív mobilalkalmazással egészül ki. Ez az applikáció közvetlenül összekapcsolódik a bankkártyával, lehetővé téve, hogy az útdíjak automatikusan levonásra kerüljenek a felhasználók számlájáról. E megoldás hasonlóan működik, mint a Portugáliában és Hollandiában már sikeresen alkalmazott rendszerek, így egyszerűbbé és gördülékenyebbé téve a közlekedést a határokon átívelő utazások során.

A projekt 212 portál felállítását, fejlett informatikai berendezések telepítését, valamint adatfeldolgozó központok létrehozását tartalmazza. Az elemek telepítését tesztelési fázis követi, majd a teljes rendszer országos próbaüzeme.

Related posts